Tuesday, May 17, 2005

Isu : Undang-undang tidak mengikut EMOSI....( Kes Ahmad Hafizal )

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan berita mengenai seorang remaja yang pertama kali telah didakwa di bawah S.18 (Akta Latihan Khidmat Negara) 2003. Majisteret Kangar telah mendapati remaja tersebut bersalah dibawah Akta tesrebut dan telah dijatuhkan hukuman denda RM600 atau penjara 14 hari. Ahmad Hafizal b. Ahmad Fauzi ( remaja terbabit )telah memilih hukuman penjara memandangkan dia tidak mampu membayar denda.

'Kawan' apabila membaca laporan akhbar tersebut merasa sebak juga mengenangkan nasib seorang remaja yang berumur 18 tahun yang hidup di dalam kesusahan sangguup berkorban demi memastikan emak dan kedua orang adiknya tidak kelaparan.Saudara Hafizal membuat keputusan untuk tidak ke PLKN bagi membantu ibu dan kedua orang adiknya.

Cuma 'kawan' nak stress berkaitan dengan akta LKN yang diluluskan oleh parlimen pada tahun 2003. Pihak mahkamah telak melaksnakan tugasnya dengan melaksanakan undang-undang tersebut tanpa mengambil kira faktor atau situasi yang menyebabkan saudara Hafizal tidak ke PLKN. Dengan erti kata lain keputusan yang dibuat tidak boleh dipengaruhi oleh emosi atau rasa kasihan.Ini kerana setiap pelaksanaan undang-undang itu ada tujuan dan matlamatnya.


Walupun Majisteret telah menjatuhkan hukuman denda sebanyak RM600 atau penjara 14 hari, 'kawan' merasakan RM600 itu masih tertinggi berbanding degan situasi kehidupan sebenar si pesalah. Nak cari sesuap nasi pun payah apatah lagi RM 600. Tapi 'kawan' percaya hukuman yang dijatuhkan itu tidak dipengaruhi dengan emosi dan perasaan kasihan.Kalau tidak, sudah tentulah denda atau penjara yang dijatuhkan amat rendah daripada yang sebenar.

'Kawan' mula-mulanya merasa sedih apabila tiada orang tampil untuk membantu Hafizal bagi membayar denda. Tapi, mujurlah MB Perlis telah tampil bagi membayar denda, itu pun selepas sehari si Hafizal ini telah berada di penjara.Apa-apa pun kawan nak ucapkan tahniah dan terima kasih kepada MB Perlis kerana keprihatinanya terhadap kes Hafizal ini, dan kawan baca paper semalam MB tersebut telah sponsor duit poket untuk Hafizal bagi mengikuti kursus Kemahiran selama 4 bulan. Tahniah juga kepad akhbar-akhbar tanah air yang memberi liputan yang meluas pasal kes Hafizal nie, at least 'ade le orang' nak membantunya.

Konklusinya di sini , kes Hafizal ini hendaklah menjadi contoh kepada remaja2 yang lain bahawa undang2 tidak mengenal jantina, kaum dan status kaya atau miskin. Kerana penggubalan sesuatu undang-undang itu ada kepentinganya dan tujuanya. Satu perkara lagi, kalau kita nak marah nak Akta PLKN pun dah tak berguna kerana parlimen telah meluluskanya dan diperkenankan YDPA. Dan perlu dingat, orang-orang di parlimen itu orang yang dipilih rakyat. Jadi, jangan meunding jari ke arah orang lain, pandanglah dalam diri kita ini dulu.

Wassalam.

1 comment:

CRKB IT SOLUTION PVT LTD said...

Always look forward for such nice post & finally I got you. Really very impressive post & glad to read this.
Best Architects in Indore
Best Interior designers in indore

i heard about this blog & get actually whateveri was finding. Nice post love to read this blog
Approved Auditor in DAFZA
Approved Auditor in RAKEZ
flaxseed oil
Approved Auditor in JAFZA
Approved Auditor in DMCC


I always search such wonderful blog and after so many efforts finally I got you. Keep writing the same
Pharmacy home delivery in UAE
Pharmacy near Business Bay