Friday, May 20, 2005

" Kisah Abu Bakar Hamzah Mohammad Menjadi Pengajaran"

Assalammualaikum w.b.t..

Pagi tadi selepas bersarapan di Sg. Pusu bersama kawan2, 'kawan' sempat membaca akhbar(BH ).Selepas membaca tajuk2 utama, 'kawan' tertarik dengan satu berita mengenai kematian sorang hamba Allah yang bernama Abu Bakar,41 tahun yang menetap di Johor Bharu telah meninggal dunia dipangku ibunya. Ibunya pula ialah seorang pesakit Parkinson yang tidak boleh bergerak melainkan dengan bantuan anaknya itu.

Apa yang 'kawan' nak highlight kat sini ialah tentang pengorbanan si arwah yang tidak berbelahbagi terhadap ibunya. Beliau terpaksa manghabiskan masanya dengan sentiasa berdamping degan ibunya selalu. Segala urusan makan, minum, buang air dan lain2 diuruskan oleh beliau. Beliau juga terpaksa membiarkan hasratnya utk berkahwin memandangkan keadaan ibunya yang memerlukan perhatian penuh daripadanya.

Pengajaran penting yang boleh diambil ialah jagan kita sesekali melupakan orang tua kita terutama yang memerlukan pertolongan dan kasih sayang. Dengan erti kata lain, berbuatlah baik dengan ibu bapa kita, jangan kita syok dengan 'dunia kita' sendiri.
Kita tidak dapat membalas jasa orang tua kita dengan wang ringgit, harta benda dan lain, melainkan kasih sayang yang kita dapat berikan.

Satu persoalan yang 'kawan' nak lontarkan, jikalau arwah Abu Bakar kembali kepada Allah dalam keadaan dakapan ibunya ( membuat kebaikan/kebjikan kpad ibunya ), adakah kita juga ditakdirkan oleh-Nya dimatikan dlm keadaan seperti beliau?

Hanya Allah shj yang tahu, apa yang boleh kita usahakan adalah menjadi anak yang soleh, bertakwa dan mengasihi ibu bapa kita. Wallahua'lam.

Note ; 'kawan'(loghat Phg ) ialah bermaksud saya atau aku.

No comments: